خبر خبر

تغيير روش کسب و کار ايرلاين ها براي جلوگيري از ورشکستگي/آثار کرونا از ۶ تا ۱۸ ماه بر اقتصاد ماندگار است
يک مقام مسئول در شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران گفت: عزم جدي براي تبديل تهديد‌هاي ناشي از گسترش ويروس به فرصت به ويژه در حوزه عمليات هوانوردي در حال انجام است.

به گزارش روابط عمومي شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران؛ سعيد اکبري راهبر امور عمليات هوانوردي شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران در در گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازي گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تداوم پروژه‌هاي سال ۱۳۹۸ در سال ۱۳۹۹ با وجود بحران و چالشي که گسترش ويروس کرونا در جهان به ويژه عرصه هوانوردي ايجاد کرده است، بيان کرد: واقعيت اين است که به دليل چالش ناشي از گسترش ويروس کرونا در جهان، ما نيز بايد قدري در روند برنامه هايمان تجديد نظر کنيم و برخي برنامه هايمان نيز به دليل مسايل مالي به تعويق خواهد افتاد، اما اميدوارم همانگونه که با وجود تحريم‌هاي ظالمانه، اقدامات موثري را در عرصه عمليات هوانوردي به انجام رسانيده ايم، در اين دوران نيز کار‌ها را به خوبي پيش ببريم.

او با اشاره به وضعيت اتوماسيون اپروچ مهرآباد و مرکز کنترل فضاي کشور اظهار کرد: در مرکز کنترل فضاي کشور و اپروچ‌هاي پر ترافيک به ويژه مهرآباد نيازمند به روز رساني سامانه‌هاي سخت افزاري و نرم افزاري هستيم و علي رغم کاهش حجم ترافيک پرواز‌ها به ويژه پرواز‌هاي عبوري از آسمان ايران و همچنين نشست و برخاست هواپيما‌ها در فرودگاه‌هاي کشورمان، پروژه اتوماسيون اپروچ مهرآباد و مرکز کنترل فضاي کشور همراه با اتوماسيون ساير فرودگاه‌ها اولويت داشتند و اميدواريم اين پروژه را امسال کليد بزنيم.

عضو هيات مديره و راهبر امور عمليات هوانوردي شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران با اشاره به رشد چشمگير صنعت هوانوردي طي چند سال گذشته‌ي منتهي به سال ۱۳۹۶ و همچنين اتفاقاتي که باعث افزايش ترافيک پرواز‌هاي عبوري از آسمان ايران، گفت: در چنين شرايطي ضرورت به روز رساني سيستم ها، نرم افزار‌ها و سخت افزار‌ها و همچنين دستورالعمل‌هاي حوزه عمليات هوانوردي کاملا احساس مي‌شد و اکنون با توجه به چالش‌هاي ناشي از گسترش ويروس کرونا و کاهش شديد و بي سابقه ترافيک پروازي، بايستي اين تهديد را به فرصت تبديل کنيم و بتوانيم، پروژه بازطراحي فضاي کشور را در سال ۱۴۰۰ به پايان برسانيم.
اکبري با اشاره به اينکه استفاده از تجارب و دانش جهاني در عرصه هوانوردي يک ضرورت است و نمي‌توان به صورت جزيره‌اي عمل کرد، بر تصميم مسئولان شرکت براي استفاده از دانش داخلي نيز تاکيد کرد و گفت: اين موضوع را هم بايد متذکر شد که دانش به تنهايي چاره ساز نيست و بايد متخصصان لازم براي به کار بردن چنين دانشي را هم داشته باشيم.

او ادامه داد: خوشبختانه در شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران متخصصان متبحر زيادي داريم و از اين نظر، حداقل در سطح منطقه از وضعيت خوبي برخورداريم. ما تاکنون هرجا که نيازي احساس شده است، از تجارب کشور‌هاي پيشرفته در صنعت هوانوردي استفاده کرده ايم و در عين حال، به وجود شرکت‌هاي دانش بنيان داخلي نيز به عنوان يک فرصت نگاه مي‌کنيم و چند طرح را با آن‌ها به سرانجام رسانيده ايم و چند طرح ديگر نيز به مرحله امضاي قرارداد نزديک شده است.
مهم ترين پروژه هوايي کشور تدوين شد
عضو هيات مديره و راهبر امور عمليات هوانوردي شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران از "پروژه بازطراحي فضاي کشور" به عنوان پروژه مهم اين حوزه راهبردي نام برد که از چند سال گذشته شروع شده است.

اکبري توضيح داد: در همه دنيا پس از گذشت چند سال يا به صورت متناوب چند ساله، يک بازنگري در فضا، مسير‌هاي ورودي و خروجي فرودگاه ها، مسير‌هاي هوايي و نحوه کار به ويژه در واحد‌هاي کنترل ترافيک هوايي انجام مي‌شود. در منطقه ما نيز چند سالي است که طراحي فضاي کشور در برخي کشور‌هاي نظير قطر و ترکيه شروع شده و در کشور امارات هم نتايج آن ارائه شده است.

عضو هئيت مديره فرودگاه اين پروزه به نوعي تجديد نظر در دستورالعمل‌ها و روابط کاري و استفاده از فضاي پرواز کشور‌ها با توجه به افزايش کمي ترافيک هوايي و سيستم‌هاي جديد ناوبري و نظارتي هوايپما‌ها است. ما نيز براي اجراي پروژه طراحي فضاي کشورمان، قراردادي را با يکي از شرکت‌هاي اروپايي بسته ايم و در اين راستا، عده‌اي از همکاران کنترل ترافيک هوايي ايران را براي حضور در دوره‌هاي تخصصي بازآموزي به اروپا اعزام و چند دوره آموزشي را نيز در داخل کشور برگزار کرده ايم. 

وي افزود: خوشبختانه با وجود همه تحريم‌هاي ظالمانه عليه صنعت هوانوردي کشورمان، بخش زيادي از پروژه طراحي فضاي کشور به انجام رسيده است و  تا سال ۱۴۰۰ اين پروژه به پايان مي‌رسد. در اين راستا، اگر نيازي به استفاده از سيمولاتور‌هاي خاصي باشد، اين کار را نيز انجام خواهيم داد. ضمن اينکه اينگونه دوره‌هاي آموزشي و اقدامات به روز رساني؛ نقطه آغاز دارد، اما نبايد نقطه پاياني براي آن‌ها در نظر گرفت.


شرکت هاي هوايي در سطح بين الملل ضرر زيادي خواهند کرد
اين مقام مسئول  تاثير گسترش ويروس کرونا برصنعت هوانوردي را يک چالش بسيار بزرگ دانست و اظهار کرد: معتقدم، صنعت هوانوردي جهان آسيب بسيار زيادي خواهد ديد و پيش بيني مي‌کنم که تعداد زيادي از فرصت‌هاي شغلي مرتبط با اين صنعت از بين خواهد رفت. حتي ممکن است بسياري از شرکت‌هاي مرتبط با اين صنعت نيز ورشکست شوند. در حوزه عمليات هوانوردي نيز بايد تاکيد کنم که علي رغم کاهش شديد ترافيک هوايي، کار هرگز تعطيل بردار نيست و نمي‌توانيم برج‌هاي مراقبت، مرکز کنترل و فرودگاه‌هاي بزرگ را تعطيل کنيم.

اکبري با اشاره به اينکه درآمد شرکت فرودگاه‌ها  و ناوبري هوايي ايران از محل پرواز‌هاي عبوري به شدت تهديد شده است، گفت: محيط‌هاي کاري در حوزه عمليات هوانوردي به گونه‌اي است که نمي‌توانيم ۱۰۰ درصد فاصله گذاري اجتماعي را رعايت کنيم و لذا مجبوريم کار را با عده کمتري از همکاران و به صورت شيفت بندي ادامه بدهيم. واقعيت اين است که بايد هنر به خرج بدهيم تا تهديد ناشي از گسترش ويروس کرونا را به فرصت تبديل کنيم. 

اين مقام مسئول تاکيد کرد: در چند سال گذشته به دنبال وقوع بحران در کشور‌هاي عراق، اوکراين و قطر و همچنين بحران ميان کشور‌هاي پاکستان و هند، ترافيک هوايي زيادي به آسمان ايران هجوم آورد و همکاران ما با ايثار تحسين برانگيزي، اين ترافيک زياد را مديريت و هدايت کردند. همچنين در فرصت پديد آمده پس از برجام نيز کار‌ها در حوزه عمليات هوانوردي به خوبي انجام شد. اکنون فرصتي به وجود آمده است تا به اصطلاح يک تنفس داشته باشيم. از سوي ديگر، براي انجام برخي اقدامات مانند بازسازي محيط مرکز کنترل ترافيک هوايي و برج و اپروچ فرودگاه مهرآباد دست ما باز شده است. همچين شرکت‌هاي پيمانکاري با پروتکل‌هاي تحت نظر اداره کل دفتر مقررات فرودگاهي، مديريت بحران و پدافند غيرعامل و همچنين مديريت ايمني شرکت و با رعايت ضوابط بهداشت محيط کار، کارهايشان را پيگيري مي‌کنند.

عضو هيات مديره و راهبر امور عمليات هوانوردي شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران با اشاره به تاثير بسيار زياد ويروس کرونا بر صنعت هوانوردي جهان اظهار کرد: نکته مهم اين که به محض پايان يافتن اين چالش بزرگ، صنعت هوانوردي به وضعيت چند ماه پيش خودش برنمي گردد و شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران نيز بايد آمادگي داشته باشد تا حداقل شش ماه و به صورت بدبينانه ۱۸ ماه با مشکلات اقتصادي دست و پنجه نرم کند و ما بايد به دنبال افزايش درآمد‌ها و مديريت هزينه‌هاي شرکت باشيم.

اکبري در پايان گفت: صنعت هوانوردي و به ويژه متخصصان فرودگاهي همانگونه که در جريان هشت سال دفاع مقدس به رزمندگان کشورمان ياري رساندند و در جريان بلاياي طبيعي مانند سيل و زلزله به خدمت رساني به مردم مشغول بودند، در جريان مشکلات ناشي از گسترش ويروس کرونا نيز همراه و هميار مردم شريف ايران هستند و از انجام هيچگونه کمکي به مردم دريغ نخواهند کرد.

-------------------------------------
نظرات

اخبار مرتبط اخبار مرتبط