خبر خبر

مديرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبري هوايي کشوري خبر داد
تحريم‌ها باعث شد به سمت شرکت‌هاي دانش بنيان برويم/قرارداد خريد دستگاه DME توليد داخل نهايي شد
رئيس هيات مديره و مديرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران گفت: تحريم‌ها باعث شد در زمينه سيستم‌هاي اتوماسيون که وابسته به کشورهاي خارجي است،‌ مشکلاتي به وجود بيايد که براي رفع آن‌ها با شرکت‌هاي دانش بنيان مراکز علمي و پژوهشي دانشگاه‌ها به نتايج خوبي رسيده ايم.
به گزارش روابط عمومي شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي کشوري سياوش اميرمکري در گفت وگو با خبرنگار پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي به تشريح اهم اقدام هاي انجام شده توسط شرکت مذکور در سال جاري پرداخت. وي ابتدا در خصوص وضعيت فرودگاه‌هاي کشور و آمادگي آن‌ها در شرايط کنوني توضيحاتي ارايه کرد و گفت: دستگاه‌هاي کمک ناوبري ارتباطي و سيستم هاي نظارتي راداري در تمام فرودگاه‌ها و ايستگاه هاي هوانوردي متعلق به اين شرکت به صوت ۲۴ ساعته در حال کار هستند. وي افزود: تمام سيستم هاي راداري که به راه‌هاي هوايي کشور و در فرودگاهها به پروازها خدمات مي دهند و همچنين تمام ۲۶ دستگاه‌ راديويي کنترل از راه دور هوا به زمين (RCAG) جهت برقراري مکالمه بين خلبان و کنترلر مراقبت پرواز است، تمام مدت به شکل دوتايي از طريق شبکه مخابراتي کشور و همچنين تجهيزات ماهواره اي(VSAT) کار مي کنند و چنانچه يکي از آن ها از مدار خارج شود، دستگاه ديگر به شکل اتوماتيک در مدار قرار دارد. *** آمادگي تمام فرودگاه‌هاي کشور اميرمکري با اشاره به اين که آمادگي فرودگاه‌ها براي ارائه خدمات به مسافرين نسبت به قبل از شيوع ويروس کرونا هيچ تغييري نکرده است، افزود: در فرودگاه‌هايي که محدوديت زمان پرواز ندارند، ارايه سرويس‌هاي مراقبت پرواز و ارايه سرويس هاي ارتباطي و کمک ناوبري برقرار است. همچنين فرودگاه‌هايي که طلوع و غروب يا داراي محدوديت در نيمه شب هستند نيز آمادگي کامل دارند و اگر قرار باشد براساس flight plan براي يک فرودگاه که محدوديت ساعت عملياتي دارد در نيمه شب پروازي انجام شود، هماهنگي هاي لازم با همکاران کنترل پرواز و نيز بخش ارايه تجهيزات کمک ناوبري و فعاليت شبانه روزي واحدهاي مخابرات هواپيمايي انجام مي شود تا پرواز مورد نظر انجام شود. ***ترميم و بازسازي فرودگاه‌هاي آسيب ديده ابتداي سال جاري در تعداد زيادي از استان‌هاي کشور شاهد حادثه ويرانگر سيل بوديم که بعضا به فرودگاه‌ها نيز آسيب‌هايي وارد شد. اميرمکري درباره وضعيت فرودگاه‌هاي آسيب ديده توضيح داد: براي ترميم و بازسازي اين فرودگاه‌ها مشاور و پيمانکار گرفته شد و زيرساخت‌هاي عوامل ميدان پروازي مورد بررسي قرار گرفت. زهکشي و مقاوم سازي به خصوص در سطوح پروازي که محل نشست و برخاست هواپيماست انجام شد و در برخي فرودگاه‌ها نيز در دست اقدام است. وي تصريح کرد: به دليل اين که در ارايه سرويس‌هاي هوانوردي همه کشورها ملزم هستند تا از مقررات ايکائو تبعيت کنند و مورد بازرسي سازمان هواپيمايي کشوري قرار بگيرند، بنابراين در چهارچوب رعايت اصول ايمني هميشه بايد هم آماده باشيم و هم قدم برداريم. وي با اشاره به اين که تحريم‌ها باعث شد در برخي بخش ها مشکلاتي به وجود بيايد، توضيح داد: به خصوص در زمينه سيستم‌هاي اتوماسيون که وابسته به کشورهاي خارجي است،‌ مشکلاتي به وجود آمد که براي رفع آن‌ها با شرکت‌هاي دانش بنيان، مراکز علمي و پژوهشي دانشگاه‌ها به نتايج خوبي رسيده ايم. تمام تلاش حوزه معاونت هوانوردي بر اين است که بتواند به هر نحو اين تجهيزات را تهيه و تامين کند تا اعتماد ۱۰۰درصدي بهره‌برداران تامين شود. ***اقدام‌‎ها در حوزه ايمني يکي از مهم‌ترين موضوعات در حوزه هوانوردي، افزايش ضريب ايمني پرواز است. اميرمکري در اين باره گفت: در راستاي افزايش ضريب ايمني، سياست‌گذاري‌ها، برنامه‌ريزي‌ها و اقدام هاي خوبي انجام شده است که در زمينه سياست‌گذاري‌ها و برنامه‌ريزي‌ها مي توان به تعيين اهداف ميان مدت ايمني (۳ ساله) و تعيين ميزان بهبود ساليانه شاخص‌هاي عملکرد فرودگاه‌ها و نيز تدوين و تصويب شيوه‌نامه افسر ايمني ناظر بر پروژه‌هاي عمراني در محاوط پروازي فرودگاه‌ها اشاره کرد. وي افزود: همچنين تدوين برنامه جامع کنترل مخاطرات حيات وحش به منظور تعديل مخاطرات ناشي از برخورد پرندگان به هواپيما در فرودگاه‌هاي کشور از ديگر اقدام هاي انجام شده در زمينه سياست‌گذاري‌هاست. مديرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي کشور در ادامه به اقدام هاي اجرايي سال ۹۸ در حوزه ايمني اشاره کرد و گفت: بررسي رويدادها و حوادث جزيي (Incident) در تمام فرودگاه‌هاي کشور و نيز آسمان ايران با هدف ريشه‌يابي و اتخاذ تصميمات اصلاحي صورت گرفته که طي سال جاري تعداد ۸۳ رويداد در کميسيون تخصصي ايمني اين شرکت بررسي و ريشه‌يابي شده است. وي کنترل آن دسته از عمليات عمراني در فرودگاه‌ها که مي‌توانند براي عمليات پروازي مخاطره آميز باشند را از ديگر موارد انجام شده در اين زمينه برشمرد و گفت: در اين راستا مي‌توان به اقدام‌هاي کنترلي در فرودگاه‌هاي اهواز، ساري، رامسر، تبريز، اروميه، کرمانشاه و مهرآباد اشاره کرد. ***نظارت مستمر بر شاخص عملکرد ايمني فرودگاه‌هاي کشور به گفته اميرمکري نظارت مستمر بر شاخص عملکرد ايمني فرودگاه‌هاي کشور به صورت ماهيانه منجر به تشکيل ۶۵ جلسه کميته ايمني به منظور بررسي و تحليل رويدادها و کنترل مخاطرات در فرودگاه‌هاي آبادان، اردبيل، اروميه، اصفهان، اهواز، ايلام، بندرعباس، بوشهر، بيرجند، تبريز، خرم‌آباد، رشت، زاهدان، ساري، سنندج، شاهرود، شهرکرد، شيراز، کرمان، کرمانشاه، گرگان، لارستان، لامرد، مشهد، مهرآباد، همدان، ياسوج، يزد و امام خميني (ره) شده است. مديرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران با اشاره به اين که تا چه اندازه در برقراري ارتباط با شرکت‌هاي دانش بنيان موفق بوده ايد، تصريح کرد: تاکنون چندين قرارداد و تفاهمنامه با شرکت‌هاي دانش بنيان، مراکز علمي دانشگاهي و شرکت‌هاي توليدي داخلي با هماهنگي معاونت علمي و فن آوري رياست جمهوري امضا کرده ايم. از جمله يک شرکت دانش بنيان براي کاهش هجوم پرنده هاي مهاجر و بومي تجهيزاتي را ساخته است که مي‌توان از آن ها در فرودگاه‌هاي شمال و شمال غرب کشور استفاده کرد. البته نمونه آن در فرودگاه مهرآباد تست شد و حوزه مديريت ايمني پيگير اين موضوع هستند و بودجه آن تامين شده است. علاوه بر فرودگاه‌هاي شمال در ۶ ماه دوم سال آينده نيز سه فرودگاه ديگر به اين دستگاه‌ها تجهيز مي شوند. ***قرارداد خريد دستگاه DME توليد داخل نهايي شد وي با بيان اين که قرارداد خريد دستگاه کمک ناوبري DME که دستگاه فاصله ياب هواپيماست و براي اولين بار در داخل توليد شده هفته گذشته نهايي شد‌، گفت: علاوه بر اين، قرارداد ساخت و بهره‌برداري رادار ثانويه(MSSR-S) را با دانشگاه صنعتي اصفهان روز ۲۴ اسفندماه امسال مبادله شد. اميرمکري افزود: همچنين با دانشگاه صنعتي خواجه نصير در راستاي پژوهش، طراحي و ساخت تجهيزات روشنايي باند فرودگاه‌ها و کمک بصري که به نتايج مثبتي رسيده ايم و تا نيمه نخست سال ۹۹ اين تجهيزات بومي سازي خواهد شد. يادآوري مي شود باندهاي پروازي ۴۱ فرودگاه کشور متعلق به اين شرکت، مجهز به تجهيزات روشنايي و کمک بصري براي پروازهاست. وي افزود: حدود ۲ سال است که شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري کشور خريداري اين تجهيزات را متوقف کرده است تا اين تحقيقات به ثمر برسد. علاوه بر اين با يک شرکت دانش بنيان ديگر قرادادي منعقد کرديم براي ساخت دستگاه «تست اصطکاک» در سطوح پروازي که اين دستگاه نيز تا ۴ ماه آينده تحويل شرکت فرودگاه‌ها خواهد شد و مراحل پيشرفت آن به خوبي انجام شده است. همچنين فرايند يکسري کارها و تجهيزات ترمينالي را نيز داشته ايم که اکنون به بهره برداري رسيده است.
-------------------------------------
نظرات

اخبار مرتبط اخبار مرتبط

مورد مرتبطی یافت نشد